2. 3. 2015

Drake passage

Po té co vyplouváme z Beaglova kanálu se záhy dostáváme do nejvíce (alespoň dle prognóz) bouřlivé části naší cesty Drake`s passage, zkráceně jenom Drake.
Ze začátku je na nás Drake celkem vlídný, ano hází to a houpá, ale nic co bychom neznali z jachtění na Kornatech. Takže celkem pohoda.

Nicméně druhý den se těšně před naší hlídkou začíná spouštět bouřka. Což znamená jediné, že musíme přeplachtit a část plachet stáhnout. Dobře se to řekne, ale celkem hůř udělá u lodi s 30 plachtami, když každá plachta má 3-5 lan, které k něčemu slouží.
S láskou vzpomínám na moderní jachty z půjčovny v Chorvatsku a na více převodové vinšny. Na Europě pak není problém, aby jedno lano tahalo i pět / šest lidí, aby to vůbec šlo utáhnout. No opravdu oldschool styl v režimu pirátů z Karibiku.
Jinak se toho zatím moc neděje, chodíme na hlídky, vždy na 4 hodiny a pak máme osm hodin volno, v rámci, kterého tedy primárně spím, píšu a upravuju fotky. Zatím se mi nepodařilo se dostat k tomu kouknout na jediný film nebo do jediné knížky, tak doufám, že se to ještě nějak zlepší.
Drakem bychom měli proplout za 3-5 dní, doufám v ty tři. Většině lidí je špatně a sice já se držím, tak to nic moc příjemného teda taky není. Pak už by měly být klidnější Antarktické vody. Každý den máme ještě na programu dvě přednášky, typicky jedna ohledně plachtění a lodě a jedna okolo Antarktidy – aktuálně jedeme ptáky a tučňáky.

Dneska jsme taky s mým spoluhlídkovačem Andym vyrazili do lanoví, což byla tedy velká paráda snad i dobré fotky. Akorát musí člověk vychytat ten okamžik, aby se do lanoví přehoupl v ten okamžik, kdy si do něj lehne a ne v ten okamžik kdy loď je v druhém vratibodu a drží se tak za ruce.

Bohužel v Drakeově průlivu jsou tyto dva okamžiky relativně krátce od sebe a hlavně né moc jednoduše rozeznatelné. Prostě to hází furt ze strany na stranu.

Když se dem zeptat kapitána jestli jako můžeme, tak říká, že ano, ale že pokud spadnem tak se pro nás nevrací. Což je tedy uklidňující a jdeme na to :)
Nahoře jsem za chvilku, je to taková ferata, škoda, že se není tolik kam cvakat, ale nakonec to dobře dopadá a po pár fotkách a čekání na správný moment jak se vyhoupnout zpět na žebřík jsem bezpečně dole na palubě.
Proplutí Drakem nám nakonec trvá celé 4 dny, bohužel čtvrtý den přestává foukat vítr (pro náš pohyb potřebujeme alespoň 15-20 uzlů větru) a tak jedeme poslední den na motory. Večer nám končí hlídky a druhý den již Antarktida.